Bezpečný Chomoutov - veřejná kampaň za zklidnění průtahu obcí

Dec 16, 2019

Realizace: rok 2020 - 2023

Záměrem dlouhodobého projektu je upozornit na nebezpečnost průtahu Chomoutovem pro místní občany a dosáhnout jeho zklidnění. Občané, kteří zde nemají jinou alternativu pohybu, se v místě svého bydliště dlouhodobě necítí bezpečně. Stav průtahu neodpovídá intenzitě zdejší dopravy. Chybí zde přechody, osvětlení přechodů, vymezený prostor pro bezpečný pohyb na kole či vymezená místa k parkování.

O situaci informujeme skrze sdílení osobních příběhů na facebooku a zprávami do médií. Součástí kampaně je osobní jednání se zástupci klíčových organizací jako jsou Magistrát města Olomouce či Olomoucký kraj.

CÍLE:

  • Studie zklidnění průtahu (ve spolupráci s MMOL), kterou budou moci chomoutovští občané ve veřejném projednání opřipomínkovat. Prohlédněte si příklad cenové nabídky komplexní studie zklidnění (1,1 ml. Kč) z roku 2020 od studia třiarchitekti.
  • Zrealizovat menší, okamžitá dopravně-organizační opatření.
  • Další vybraná opatření začlenit do plánu investic MMOL na rok 2021.

VÝSLEDKY:

Dlouhodobá opatření

  • trvalý radar nebyl oproti příslibu ředitele městské policie p. Skalického na jednání u kulatého stolu (2021) k dubnu 2023 stále umístěn;
  • v březnu 2022 schválila Komise pro architekturu MMOL záměr koncepčního zklidnění průtahu. Finance na studii byly začleněny do rozpočtu MMOL na rok 2023;
  • v dubnu 2023 představil Útvar hlavního architekta MMOL analýzu průtahu a prioritních míst k doplnění zástupcům spolku a KMČ; zveřejnění hotové analýzy je plánováno v průběhu května 2023;
  • dosud nebylo zahájeno poptávkové řízení na dodavatele řešení, ani nastaven participační proces s veřejností.

Okamžitá opatření

  • v roce 2021 bylo doplněno šrafování u přechodu u obchodu u Tomáše, které zpřehlednilo prostor a zvýšilo bezpečnost místa k přecházení,
  • značkou bylo omezeno parkování při jedné straně silnice u mostu přes Moravu, čímž vznikl bezpečnější průjezd pro MHD a cyklisty;
  • v r. 2022 bylo doplněno osvětlení přechodu u hasičárny;
  • MMOL připravila projekt na doplnění přechodu u autobusové zastávkyč. 364 - nebyl však začleněn do rozpočtu MMOL a dosud tedy není vypracována související dokumentace pro realizaci;
  • od r. 2022 je na průtahu k usměrnění řidičů překračujících povolenou rychlost policií občas využíván mobilní radar.

Participace

  • Kulatý stůl (2021): Zorganizovali jsme facilitované setkání k vyjednání shody na zodpovědnosti za řešení. Přizvali jsme odborníky na dopravu a urbanismus z magistrátu, kraje, městské policie a dále zástupce místních občanů a firem.
  • Systematické zmapování potřeb občanů (2021) - zrealizovali jsme ve spolupráci s ÚHA a s finančním přispěním KMČ veřejné projednání a anketu s pocitovou mapou, výstup ankety k náhledu ZDE;

Projekt Bezpečný Chomoutov navazuje na výsledky pocitového mapování spolku z roku 2019 Zmapuj Chomoutov. Místní občané označili silnici Dalimilova/ Štěpánovská jako velmi rizikovou pro pěší i cyklisty. Výsledky mapování z roku 2019 můžete nahlédnout ZDE.

Opíráme se dále o data z měření dopravní policie z roku 2016 a 2020 (měření zajistila KMČ). Data potvrdila nárůst denní průjezdnosti o 2 tis. aut/den (na 10-11 tis. vozidel) a překračování povolené rychlosti u více než 80 % řidičů (pro srovnání - v r. 2016 šlo jen o 48 % řidičů).

Záměr byl podpořen Nadací Via - Rychlá rota a Olomouckým krajem.